Neswing walesit

Neswing walesit

keskiviikko 12. elokuuta 2015

Oulussa treenaamassa!

Mä oon nyt aika paljon treenannut koirien kanssa noutoa ja erityisesti vedestä noutamista. Paljon perusteita on tehty kotona, erilaisia treenejä ym., mutta vieläkään noudon palautus ei toimi niinkuin haluaisin.. Etenkään Börjellä, joskus dami tulee käteen, mutta suurimmaksi osaksi se putoaa rantaveteen, puristellaan ja sitten saatetaan tuoda. Alkaa ittelläki vähä turhautuminen iskeä. Kaipaan treeniseuraa!!! Näinpä kysyin Kaisulta, et mitäpäs jos ajelisin Ouluun treenaamaan. Monet kerrat on ollut puhetta, että pitäisi sinne mennä ja treenata, mut mukamas tuo matka on niin pitkä. Kaisu toivotti tervetulleeksi ja eileen Ouluun sitten mentiin Nellin, Börjen ja Sannin kanssa. Mentiin ensin Kaisun luokse, että mun koirat sai tutustua Helmi-flättiin ja Taika-walesiin :) Siitä sitten lähdettiin merta kohti ja paikka oli sellainen söpö "hanhilampi". Ihan meren tuntumassa, mutta kaislat oli tehnyt sinne lammen. Vähä erilaisia paikkoja mitä meillä täällä :D Sorsiakin lenteli ristiin ja rastiin ja maalla oli hanhien jätöksiä.. Juu ei meillä vaan ole :)

Otetiin yhtä koiraa kerralla treeniin. Katsottiin damilla suoritus ja mikä mättäs, sit treeniä. Ylläri ylläri Börje pudotti damin ja puristeli.. Otetiin ihan luoksetuloja vedestä maalle. Nostoja vedestä. Ihan perustottelevaisuus harjoituksiakin. Kerran Börje ei meinannut malttaa seurata, kun oli niin kiire veteen, joten jätkä päätyi takaisin autoon. Nellille kokeiltiin ekana riistaa. Se ei ole koskaan nähnyt/noutanut lokkia. Ei annettu Nellin haistella sitä Kaisu heitti sen veteen noin 20 metrin päähän. Lähetin Nellin noutoon ja katsotaan mitä tapahtuu. Mitä vielä Nellihän sekunnin murto-osan mietittyään nappasi lokin suuhun ja toi mulle!! Lokki on kuitenkin iso ja valkoinen, nämä on aina noutaneet vedestä sorsia. Otettiin Nellille vielä 40 metrin nouto lokilla ja sehän tuli käteen myös :) Olin super tyytyväinen Nelliin! Se yllätti mut kuus-nolla. Tehtiin Börjelle sama. Lokki veteen ja noutoon. Börje ui suoraan lokille, mutta ei, MIKÄ TOI ON? Kiersi sitä hetken ja tuumasi, että en nouda. Whaat??? Olisin ehkä just toisinpäin olettanut tämän homman menevän :D No Nelli apuihin. Börje sivuun katsomaan kun Nelli vie sen saaliin. Uudestaan.. Ja ei.. Sama homma. No olipas outoa. Sitten tiputin lokin ihan rantaveteen ja molemmat koirat irti. Börjen oli pakko napata lokki suuhun ettei Nelli vie sitä :D No joo, lokki ei ollu Börjen juttu. Otettiin Börjen kanssa noutoa sorsilla, ne tuli taas rantaveteen ja itse jos olin osaksi vedessä sain ne käteen, mutta rannalle Börje ei mun käteen niitä tuonut.. Huoh.. No käytännön metsällä jos se sorsa sieltä keskeltä jorpakkoa tulee rantaveteen, mut ei mulle käteen rannalle, niin eihän se mitään haittaa.. Mutta jos kokeisiin haaveilee vähääkään niin ei riitä..
Nellin upea 40 metrin lokin nouto :)

Börjen 40 metrin sorsan nouto (ja pudotus rantaveteen :P)
Sanni sai hieman tutustua riistalintuihin. Hanhen siivellä otin kaksi tarttumista ja palkkaamista. Sit linnut piiloon ja damilla noutoa. Ettei vaan opi esim. järsimään siipeä tai muita huonoja tapoja. Koiran tulee kunnioittaa riistaa. Sanni kahlaten nouti damia vedestä ja toi mulle käteen. Otettiin vielä pieniä ykkös markkeerauksia kaislikkoon :D Huom, pieniä :) Jos mä heitin kaislikkoon ja lähetin Sannin se oli helppoa ja syliin täysiä, mutta selkeästi jos Kaisu noh pudotti damin kaislikkoon se oli vaikeampi, koska tähän asti aina sille on heitetty vierestä dami. Mutta jokainen nouto tuli mulle niin siitä olen tyytyväinen. Eipä 12 viikkoiselta muuta voi vaatiakkaan :) Hieman pillillä istumista ja Käsi-kosketuksia. Hienosti onnistui vieraassa maastossa :)

Mulla oli järkkäri mukana, mutta vaikeapa se on itse kuvata, kun koiraa ohjaaa. Kuvasin sitten Kaisua ja Taikaa :)

Noudon palautus


Kyyhkyllä maalta noutoa


Mentiin vielä Kaisun luokse syömään ja rupattelemaan. Halusin kokeilla Börjellä BH-kokeen paikallamakuun. Börje makaamaan minä kauemmas ja Kaisu otti Helmilla seurauskaaviot. Börje pysyi hyvin paikalla, mutta Kaisun Helmille sanoma iloinen "JES" loppuun oli Börjelle liikaa ja sekin nousi :D Noh, koira takaisin makaamaan. Odottaa hetki ja palkka :) Börjestä otettiin hanhilampitrimmi kuva vielä lopuksi :D Täydellinen asento ei ole, mut ei jaksettu väsyneenä enää säätää :) Koirien pissatus, autoon ja kotimatkalle :) 3h kesti matka.. Ei ollenkaan niin paha mitä alkuun kuvitteli..



Kiitos Kaisu kaikesta!! Treeniseurasta, monista neuvoista ja ruuasta :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti